cara duduk tahiyat akhir
Dalam sembahyang fardu, adalah dibolehkan untuk melakukan rukun duduk mengikut kemampuan. Ia menjadi wajib hanya pada yang berkemampuan iaitu yang berdaya upaya. Jika mempunyai daya upaya tetapi tidak melakukan rukun duduk dengan betul dan tepat maka sembahyangnya dihukum batal. Bagi yang kurang upaya untuk membuat rukun duduk dengan sempurna kerana sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan maka dibolehkan untuk duduk secara berlunjur atau bersila atau apa pun cara yang dimampui asalkan dapat melaksanakan rukun duduk. Hukum duduk tahiyat dalam sembahyang. Erti tahiyat ialah penghormatan. Tahiyat mengandungi 4 penghormatan iaitu;- 1) penghormatan kepada ALLAH swt 2) lafaz dua kalimah syahadah. 3) salam dan selawat kepada Nabi Muhammad saw. 4) salam kepada orang-orang yang soleh. Kesemua penghormatan ini dilakukan dalam keadaan duduk. Maka duduk ini dikenali sebagai duduk tahiyat. Ada 2 jenis duduk tahiyat iaitu:- 1) duduk tahiyat awal 2) duduk tahiyat akhir. Duduk tahiyat awal. Letaknya duduk tahiyat awal ialah pada rakaat kedua pada sembahyang fardu Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak. Tidak ada duduk tahiyat awal pada sembahyang fardu Subuh. Ia dilakukan setelah sujud yang kedua dalam rakaat tersebut. Hukumnya adalah sunat ab'ad atau sunat yang diberatkan untuk dibuat. Bacaan tahiyat awal sekadar sampai kepada selawat atas Nabi Muhammad swt. Jika terlupa melakukan duduk tahiyat awal maka gantilah dengan sujud sahwi di akhir sembahyang sejurus sebelum memberi salam yang pertama. Cara duduk tahiyat awal dinamakan duduk iftirasy. Duduk tahiyat akhir. Duduk tahiyat akhir letaknya dirakaat yang akhir iaitu pada rakaat ke empat bagi sembahyang fardu Zuhur, Asar dan Isyak, pada rakaat ketiga pada sembahyang fardu Maghrib dan pada rakaat kedua pada sembahyang fardu Subuh. Hukum duduk tahiyat akhir adalah rukun fi'eli yang tidak boleh ditinggalkan. Sembahyang tidak sah tanpa duduk tahiyat akhir ini. Duduk tahiyat akhir dinamakan duduk tawaruk.
Cara duduk tahiyat akhir. Duduk tahiyat akhir adalah dengan cara duduk tawaruk iaitu :- 1) duduk dengan punggung jatuh di atas lantai. Tidak boleh duduk dengan punggung tergantung atau beralas kaki. 2) kaki kiri dimasukkan ke bawah kaki kanan sepenuhnya sehingga terkeluar sedikit jari-jemari kaki kiri itu. 3) kaki kanan ditegakkan dengan jari-jemari dilentikkan ke dalam dan menjurus ke arah kiblat. 4) letakkan kedua tangan ke atas paha dan pastikan jari-jemari tangan kiri terbuka dan lurus sama aras dengan lutut sementara jari-jemari tangan kanan dimasukkan ke dalam kecuali jari telunjuk dibiarkan menjulur lurus ke arah kiblat. **Jari telunjuk kanan dinaikkan ketika membaca syahadah. Hukumnya adalah sunat hai'at. Tujuannya ialah untuk menegaskan lagi tauhid terhadap ALLAH swt. Di dalam rukun duduk tahiyat akhir ini terdapat 3 lagi rukun sembahyang iaitu;-
Ketiga-tiga rukun ini adalah rukun qauli iaitu kerja lidah. Hukum bagi rukun qauli adalah :- 1) wajib dibaca dengan lidah. 2) dapat didengar oleh telinga sendiri. 3) baca mesti dengan tepat dan betul mahraj huruf dan tajwidnya. Duduk tahiyat akhir juga mengandungi beberapa perkara sunat iaitu:- 1) membaca selawat atas keluarga Nabi Muhammad saw. (sunat ab'ad) 2) membaca selawat Ibrahimiah as. (sunat hai'at) 3) memberi salam yang kedua (sunat hai'at).
The Tasyahud End Sitting In Prayer
Sekadar berkongsi sedikit ilmu yang telah dipelajari. Semoga memberi manfaat kepada yang membaca dan kepada diri penulis sendiri. Jika ada salah dan silap harap dapat dimaafkan.
Terima kasih kepada yang berkunjung, yang mengirim komen dan yang bertanya soalan ke jurnal ini. Setiap komen dan soalan yang dikirim akan disaring (screened) terlebih dahulu oleh Administrator sebelum disiarkan.Alhamdulillah, segala puji dan syukur kami ucapkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam dipanjatkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Di dalam isu ini, para fuqaha menyatakan bahawa terdapat dua jenis duduk yang dilakukan oleh seseorang ketika tahiyat akhir. Yang pertama adalah duduk tawarruk, dan keduanya adalah duduk secara iftirash.
Cara Duduk Tasyahud Menurut Riwayat Numair Al Khaza'i
Tawarruk bermaksud: Seseorang itu duduk dalam keadaan tapak kaki kanannya berdiri tegak, dan jari jemari kaki kanannya menghadap ke arah kiblat. Manakala kaki kirinya dilipat ke arah kaki kanan, dan dia meletakkan bahagian punggungnya di atas lantai atau tanah.
Manakala iftirash pula membawa erti: Seseorang itu duduk dengan meletakkan bahagian punggungnya di atas kaki kirinya. Manakala tapak kaki kanan itu ditegakkan jari jemarinya menghadap ke arah kiblat.
Duduk tawarruk adalah duduk yang disunatkan ketika tasyahhud akhir pada solat empat rakaat seperti Zohor dan Asar, demikian juga disunatkan pada solat tiga rakaat seperti solat Maghrib. Manakala duduk secara iftirash pula, ia disunatkan ketika duduk di antara dua sujud, ketika tasyhahhud awal bagi solat tiga rakaat dan empat rakaat, serta ketika tasyahhud akhir bagi solat dua rakaat seperti solat subuh, solat tahiyyatul masjid, dan selainnya daripada solat-solat sunat.
Cara Duduk Di Antara Dua Sujud Dalam Salat
Di dalam mazhab Imam al-Syafie Rahimahullah, tokoh-tokoh besar mazhab ini berpendapat bahawa duduk secara tawarruk juga turut berlaku pada solat-solat dua rakaat.
Di dalam Al-Mausu'ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyyah (16/270) ada menyatakan beberapa pendapat fuqaha mazhab berkenaan cara duduk ketika tasyahhud yang kami nukilkan seperti berikut:
Keadaan duduk bagi orang lelaki ketika tasyahhud adalah secara iftirash. Maka bagi orang perempuan pula adalah duduk secara tawarruk. Sama ada duduk tasyahhud awal ataupun tasyahhud akhir.
Bacaan Tahiyat Awal Dan Akhir Arab Dan Latin ! Tahiyat Awal Hanya Untuk Sholat 2 Rakaat Lebih
Keadaan duduk ketika tasyahhud akhir adalah secara tawarruk. Mazhab ini juga turut berpandangan bahawa duduk tawarruk itu lebih didahulukan berbanding duduk iftirash.
Para fuqaha Syafieyyah menjelaskan bahawa tidak ditentukan cara duduk untuk mengatakan bahawa dengannya dianggap sah. Maka cara duduk yang bagaimana pun dianggap sebagai sah. Akan tetapi yang sunnah ketika duduk semasa akhir solat adalah duduk tawarruk, dan duduk yang kedua itu adalah secara iftirash. Ini sebagaimana yang dikatakan oleh Imam Al-Nawawi Rahimahullah : Bahkan apa cara duduk yang mampu dilakukan adalah sah, sama ada secara tawarruk mahupun iftirash. Tetapi yang menepati sunnah adalah dengan duduk tawarruk pada akhir solat, dan duduk iftirash pada selainnya. Rujuk Al-Majmu' Syarah Al-Muhazzab, Al-Nawawi (1/429).
Mazhab Syafieyyah berpandangan bahawa di antara duduk tawarruk dan iftirash, terdapat padanya perincian. Iaitu jika ia solat dua rakaat, maka duduk tasyahhud itu adalah secara iftirash. Begitulah juga tasyahhud awal bagi solat-solat tiga dan empat rakaaat. Manakala bagi solat tiga dan empat rakaat, duduk pada tasyahhud akhir adalah secara tawarruk.
Cara Duduk Tasyahud Awal Dan Akhir Saat Sholat, Begini Posisi Duduk Sesuai Ajaran Rasulullah Saw
Golongan Hanabilah berpandangan bahawa keadaan duduk bagi orang lelaki semasa tasyahhud awal adalah secara iftirash, manakala semasa tasyahhud akhir adalah secara tawarruk.
Setelah kami menyebutkan beberapa pendapat di atas, kami cenderung kepada pandangan bahawa posisi duduk adalah secara tawarruk ketika tasyahhud akhir bagi solat tiga dan empat rakaat. Manakala bagi solat dua rakaat dan juga ketika tasyahhud awal bagi solat tiga dan empat rakaat, posisi duduk adalah secara iftirash.
Kami juga menyatakan, hendaklah diraikan juga keadaaan sekeliling semasa duduk tersebut. Sekiranya keadaan saf itu sempit, manakala duduk secara tawarruk ketika tasyahhud akhir itu hanya akan menyempitkan lagi ruang selain akan mengganggu jemaah yang berada di sebelahnya, maka pada ketika itu duduklah secara iftirash pada tasyahhud akhir. Semoga Allah S.W.T mengurniakan kepada kita kefahaman dalam beragama. Ameen.SALAH satu rukun salat yang tak boleh terlewatkan yakni membaca tahiyat awal dan akhir. Karena itu, jangan sampai kita lupa atau bahkan tidak hapal dengan doa dan bacaannya.
Posisi Duduk Masbuk: Tawarruk Atau Iftirasy?
Terkait posisi duduk, tahiyat awal dengan kaki kanan ditegakkan dan kaki kiri diduduki. Sedangkan tahiyat akhir, kaki kanan ditegakkan dan kaki kiri disingkap masuk ke bawah betis kaki kanan.
Pada Tahiyat awal dan akhir, ada dua cara berisyarat dengan tangan kanan yakni menggenggam semua jari kecuali jari telunjuk yang mengarah ke kiblat, menggenggam jari kelingking dan jari manis, membentuk lingkaran dengan jari tengah dan jempol, dan jari telunjuk berisyarat ke kiblat.
التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِىُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِاَ . للَّهُمَّ صَلِّ عَلىَ مُحَمَّدٍ
Sifat Shalat Nabi (13): Cara Duduk Tasyahud Awwal Dan Akhir
Attahiyyaatul Mubaarakaatush Shalawaatuth Thoyyibaatulillaah. Assalaamu'Alaika Ayyuhan Nabiyyu Wa Rahmatullaahi Wabarakaatuh, Assalaamu'Alaina Wa'Alaa Ibaadillaahishaalihiin. Asyhaduallaa Ilaaha Illallaah, Wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa rosuuluh.
Segala ucapan selamat, keberkahan, shalawat, dan kebaikan adalah bagi Allah. Mudah-mudahan kesejahteraan dilimpahkan kepadamu wahai Nabi beserta rahmat Allah dan barakah-Nya. Mudah-mudahan kesejahteraan dilimpahkan pula kepada kami dan kepada seluruh hamba Allah yang saleh. Aku bersaksi bahwa tidak ada sesembahan yang berhak disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi bahwa Muhammad itu adalah hamba-Nya dan utusan-Nya.
Sedangkan untuk bacaan tahiyat akhir, bacaan sama dengan tahiyat awal namun dilanjutkan dengan membaca doa seperti berikut: Allahumma sholli 'ala Muhammad wa 'ala aali Muhammad kamaa shollaita 'ala Ibroohim wa 'ala aali Ibrohim, innaka hamidun majiid. Allahumma baarik 'ala Muhammad wa 'ala aali Muhammad kamaa baarokta 'ala Ibrohim wa 'ala aali Ibrohimm innaka hamidun majiid.
Khuda Aur Mohabbat (god And Love) Season 2 (s02 E09) Episode 09, Har Pal Geo Drama
التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِىُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ , أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ , اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ ، وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ ، وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ ، وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
At tahiyyaatul mubaarakaatush shalawaatuth thoyyibaatulillaah. as salaamu'alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullaahi wabarakaatuh, assalaamu'alaina wa'alaa ibaadillaahishaalihiin. asyhaduallaa ilaaha illallaah, wa asyhadu anna muhammad rasuulullaah.
Fatwa Tarjih Muhammadiyah
Allaahumma shalli'alaa muhammad, wa'alaa aali muhammad. kamaa shallaita alaa ibraahiim wa alaa aali ibraahiim. wabaarik'alaa muhammad wa alaa aali muhammad. kamaa baarakta alaa ibraahiim wa alaa aali ibraahiim, fil'aalamiina innaka hamiidum majiid.
Segala kehormatan, dan keberkahan, kebahagiaan dan kebaikan itu punya Allah. Keselamatan atas Nabi Muhammad, juga rahmat
Post a Comment for "cara duduk tahiyat akhir"