Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

cara menulis email rasmi

cara menulis email rasmi

Cc adalah singkatan kepada perkataan “Carbon Copy”. Petak “Cc” ini digunakan untuk menghantar email yang sama kepada orang yang berkaitan dengan email tersebut. Orang yang penting untuk anda “Cc” setiap kali anda menghantar email ialah Boss anda dan email pejabat anda. Hal ini kerana bos anda akan tahu anda buat kerja kalau anda “Cc” email tersebut kepadanya. Malahan, orang yang anda “To” juga akan dapat melihat siapakah yang anda “Cc”. Seandainya anda tidak “Cc” email tersebut kepada yang berkaitan, orang itu boleh menyatakan bahawa dia tidak tahu mengenai “perkara” tersebut, kerana tidak ada yang memaklumkan atau email kepadanya.

Disini saya tidak bulatkan “Bcc” kerana ia jarang digunakan. “Bcc” adalah singkatan kepada perkataan “Blind Carbon Copy”. Cara penggunaan nya sama seperti “Cc”. Tetapi “To” atau penerima utama email tidak akan dapat melihat senarai maklumat email atau nama yang anda “Bcc”.

KaranganMenulis Email Rasmi />

Subject boleh dikenali sebagai TAJUK besar untuk email anda. Pastikan anda masukan sekali kod fail (sekiranya ada) untuk memudahkan anda dan staf yang lain mencari semula maklumat tersebut sekiranya diminta oleh majikan anda pada masa akan datang. Tetapan untuk “Subject” adalah berdasarkan kepada admin atau kerani yang mengendalikan fail atau projek tersebut. Asalkan email atau maklumat yang dihantar jelas dan mudah dicari semula di dalam email anda.

Contoh Surat Tidak Rasmi Dan Format Mudah & Ringkas

Siapa disini merujuk kepada alamat email di bahagian “To”. Sekirannya di bahagian “To” terdapat 2 alamat email, maka anda perlu letak 2 nama di bahagian ini. Pastikan anda tahu kepada siapa email tersebut. Namun sekiranya anda tidak tahu nama atau kepada siapa email itu dituju, anda cuma letak gelaran seperti Tuan / Puan sahaja.

“Sila rujuk pada dokumen yang telah dilampirkan untuk rujukan dan kelulusan daripihak Tuan / Puan. Sekiranya ada sebarang pertanyaan, sila terus hubungi pihak kami”

“Disini saya ingin membuat temu janji dengan pihak Tuan untuk sesi lawatan ke tapak pembinaan. Maklum balas daripada pihak Tuan amat lah di hargai.

Panduan, Format & Contoh Surat Rayuan Yang Baik

Maklumat pengirim ini tidak begitu wajib, namun lebih baik sekiranany di nyatakan di dalam email. Sila nyatakan maklumat pengirim seperti gambar di atas. Sekiranya anda ada logo syarikat, anda juga boleh selitkan bersama.Apabila anda ingin memohon pekerjaan yang diiklankan di media sosial, internet dan seumpamanya, biasanya pihak syarikat yang mengiklankan pekerjaan tersebut akan meminta calon yang berminat untuk menghantar resume atau CV mereka melalui emel.

Bagi menunjukkan kepada bakal majikan yang anda berminat dengan pekerjaan atau jawatan yang ditawarkan, anda mestilah menghantar emel permohonan kerja tersebut dengan penuh profesional.

Contoh

Tidak cukup sekadar melampirkan resume/CV tanpa menulis apa-apa pada emel tersebut kerana perbuatan tersebut jelas menunjukkan anda kurang beradab dan tidak profesional.

Surat Rasmi, Contoh Kiriman Kerajaan (cara Tulis & Format)

Mohon sangat untuk anda gunakan email yang nampak professional, bukan email yang berbelit belit lidah nak baca, lepas tu siap ada cayunk-cayunk @gmail lagi adeh.

Bagi saya ini penting, mohon gunakan “Subject di email” untuk tulis apa tujuaan anda send email, jika tujuan anda untuk apply kerja, tulis jenis jawatan yang anda ingin mohon.

TUTORIAL

Selepas anda ikut apa yang saya tulis ini, berserah dan berdoa kepada Allah, moga-moga syarikat yang anda mohon kerja terbuka hati untuk panggil anda interview.

Aduh! Yayang Buat Kerja 'tak Clean', Nak Mohon Pekerjaan Kantoi Dengan Hr Pakwe Tolong Buat Resume

Saya [NAMA] dan kini merupakan seorang [PEKERJAAN SEKARANG] di [NAMA SYARIKAT] sangat berminat untuk memohon jawatan [JAWATAN YANG DI IKLANKAN] yang diiklankan oleh syarikat tuan/puan.

Saya berpengalaman selama [NYATAKAN PENGALAMAN] dalam bidang [NYATAKAN KERJA DAN SKILL ANDA]. Saya berharap dapat menyumbangkan kepakaran saya kepada syarikat tuan/puan dan pada masa mengembangkan lagi pengalaman saya dalam jawatan yang dipohon.

-

I was keenly interested in reading the job posting for the position of [POSITION ADVERTISED]. I believe my experience is a strong match for the responsibilities pertaining to this role, and I’m pleased to submit my application for the position.

Tutorial 19: Format Asas Menulis Email

I have attached my resume to this letter. Through it, I hope you will learn more about my background, education, achievements, and awards.

If I can provide you with any further information, please let me know. I look forward to hearing from you about this opportunity.

E

Mohon sangat untuk anda gunakan email yang nampak professional, bukan email yang berbelit belit lidah nak baca, lepas tu siap ada cayunk-cayunk @gmail lagi adeh.

Bagi saya ini penting, mohon gunakan “Subject di email” untuk tulis apa tujuaan anda send email, jika tujuan anda untuk apply kerja, tulis jenis jawatan yang anda ingin mohon.

TUTORIAL

Selepas anda ikut apa yang saya tulis ini, berserah dan berdoa kepada Allah, moga-moga syarikat yang anda mohon kerja terbuka hati untuk panggil anda interview.

Aduh! Yayang Buat Kerja 'tak Clean', Nak Mohon Pekerjaan Kantoi Dengan Hr Pakwe Tolong Buat Resume

Saya [NAMA] dan kini merupakan seorang [PEKERJAAN SEKARANG] di [NAMA SYARIKAT] sangat berminat untuk memohon jawatan [JAWATAN YANG DI IKLANKAN] yang diiklankan oleh syarikat tuan/puan.

Saya berpengalaman selama [NYATAKAN PENGALAMAN] dalam bidang [NYATAKAN KERJA DAN SKILL ANDA]. Saya berharap dapat menyumbangkan kepakaran saya kepada syarikat tuan/puan dan pada masa mengembangkan lagi pengalaman saya dalam jawatan yang dipohon.

-

I was keenly interested in reading the job posting for the position of [POSITION ADVERTISED]. I believe my experience is a strong match for the responsibilities pertaining to this role, and I’m pleased to submit my application for the position.

Tutorial 19: Format Asas Menulis Email

I have attached my resume to this letter. Through it, I hope you will learn more about my background, education, achievements, and awards.

If I can provide you with any further information, please let me know. I look forward to hearing from you about this opportunity.

E

Post a Comment for "cara menulis email rasmi"