Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

cara tulis email formal

cara tulis email formal

Apabila anda ingin memohon pekerjaan yang diiklankan di media sosial, internet dan seumpamanya, biasanya pihak syarikat yang mengiklankan pekerjaan tersebut akan meminta calon yang berminat untuk menghantar resume atau CV mereka melalui emel.

Bagi menunjukkan kepada bakal majikan yang anda berminat dengan pekerjaan atau jawatan yang ditawarkan, anda mestilah menghantar emel permohonan kerja tersebut dengan penuh profesional.

ContohFormal />

Tidak cukup sekadar melampirkan resume/CV tanpa menulis apa-apa pada emel tersebut kerana perbuatan tersebut jelas menunjukkan anda kurang beradab dan tidak profesional.

Maba Wajib Tahu, 10 Etika Kirim Tugas Ke Dosen Melalui Email

Mohon sangat untuk anda gunakan email yang nampak professional, bukan email yang berbelit belit lidah nak baca, lepas tu siap ada cayunk-cayunk @gmail lagi adeh.

Bagi saya ini penting, mohon gunakan “Subject di email” untuk tulis apa tujuaan anda send email, jika tujuan anda untuk apply kerja, tulis jenis jawatan yang anda ingin mohon.

Selepas anda ikut apa yang saya tulis ini, berserah dan berdoa kepada Allah, moga-moga syarikat yang anda mohon kerja terbuka hati untuk panggil anda interview.

Cara Terbaik Untuk Menutup/mengakhiri Email Anda (menjadi Lebih Berkesan)

Saya [NAMA] dan kini merupakan seorang [PEKERJAAN SEKARANG] di [NAMA SYARIKAT] sangat berminat untuk memohon jawatan [JAWATAN YANG DI IKLANKAN] yang diiklankan oleh syarikat tuan/puan.

Saya berpengalaman selama [NYATAKAN PENGALAMAN] dalam bidang [NYATAKAN KERJA DAN SKILL ANDA]. Saya berharap dapat menyumbangkan kepakaran saya kepada syarikat tuan/puan dan pada masa mengembangkan lagi pengalaman saya dalam jawatan yang dipohon.

I was keenly interested in reading the job posting for the position of [POSITION ADVERTISED]. I believe my experience is a strong match for the responsibilities pertaining to this role, and I’m pleased to submit my application for the position.

Cara Menulis Email Formal

I have attached my resume to this letter. Through it, I hope you will learn more about my background, education, achievements, and awards.

TUTORIAL

If I can provide you with any further information, please let me know. I look forward to hearing from you about this opportunity.Cc adalah singkatan kepada perkataan “Carbon Copy”. Petak “Cc” ini digunakan untuk menghantar email yang sama kepada orang yang berkaitan dengan email tersebut. Orang yang penting untuk anda “Cc” setiap kali anda menghantar email ialah Boss anda dan email pejabat anda. Hal ini kerana bos anda akan tahu anda buat kerja kalau anda “Cc” email tersebut kepadanya. Malahan, orang yang anda “To” juga akan dapat melihat siapakah yang anda “Cc”. Seandainya anda tidak “Cc” email tersebut kepada yang berkaitan, orang itu boleh menyatakan bahawa dia tidak tahu mengenai “perkara” tersebut, kerana tidak ada yang memaklumkan atau email kepadanya.

Disini saya tidak bulatkan “Bcc” kerana ia jarang digunakan. “Bcc” adalah singkatan kepada perkataan “Blind Carbon Copy”. Cara penggunaan nya sama seperti “Cc”. Tetapi “To” atau penerima utama email tidak akan dapat melihat senarai maklumat email atau nama yang anda “Bcc”.

Cara Menulis Email Yang Baik Dan Benar Bagi Pemula

Subject boleh dikenali sebagai TAJUK besar untuk email anda. Pastikan anda masukan sekali kod fail (sekiranya ada) untuk memudahkan anda dan staf yang lain mencari semula maklumat tersebut sekiranya diminta oleh majikan anda pada masa akan datang. Tetapan untuk “Subject” adalah berdasarkan kepada admin atau kerani yang mengendalikan fail atau projek tersebut. Asalkan email atau maklumat yang dihantar jelas dan mudah dicari semula di dalam email anda.

Siapa disini merujuk kepada alamat email di bahagian “To”. Sekirannya di bahagian “To” terdapat 2 alamat email, maka anda perlu letak 2 nama di bahagian ini. Pastikan anda tahu kepada siapa email tersebut. Namun sekiranya anda tidak tahu nama atau kepada siapa email itu dituju, anda cuma letak gelaran seperti Tuan / Puan sahaja.

Tips

“Sila rujuk pada dokumen yang telah dilampirkan untuk rujukan dan kelulusan daripihak Tuan / Puan. Sekiranya ada sebarang pertanyaan, sila terus hubungi pihak kami”

Cara Menulis Email Formal Teknoid

“Disini saya ingin membuat temu janji dengan pihak Tuan untuk sesi lawatan ke tapak pembinaan. Maklum balas daripada pihak Tuan amat lah di hargai.

Maklumat pengirim ini tidak begitu wajib, namun lebih baik sekiranany di nyatakan di dalam email. Sila nyatakan maklumat pengirim seperti gambar di atas. Sekiranya anda ada logo syarikat, anda juga boleh selitkan bersama.This article was co-authored by Tami Claytor and by staff writer, Rain Kengly. Tami Claytor is an Etiquette Coach, Image Consultant, and the Owner of Always Appropriate Image and Etiquette Consulting in New York, New York. With over 20 years of experience, Tami specializes in teaching etiquette classes to individuals, students, companies, and community organizations. Tami has spent decades studying cultures through her extensive travels across five continents and has created cultural diversity workshops to promote social justice and cross-cultural awareness. She holds a BA in Economics with a concentration in International Relations from Clark University. Tami studied at the Ophelia DeVore School of Charm and the Fashion Institute of Technology, where she earned her Image Consultant Certification.

Do you want to know how to write an email? It can be intimidating if you don't know where to start. When sending emails, there is a general format you should keep in mind. Be sure to know your recipient and the differences between informal and formal email messages. This guide will teach you how to write friendly, formal, and professional emails for every occasion.

Contoh

Cara Menulis Email Reschedule Meeting Beserta Contohnya

This article was co-authored by Tami Claytor and by staff writer, Rain Kengly. Tami Claytor is an Etiquette Coach, Image Consultant, and the Owner of Always Appropriate Image and Etiquette Consulting in New York, New York. With over 20 years of experience, Tami specializes in teaching etiquette classes to individuals, students, companies, and community organizations. Tami has spent decades studying cultures through her extensive travels across five continents and has created cultural diversity workshops to promote social justice and cross-cultural awareness. She holds a BA in Economics with a concentration in International Relations from Clark University. Tami studied at the Ophelia DeVore School of Charm and the Fashion Institute of Technology, where she earned her Image Consultant Certification. This article has been viewed 336, 744 times.

To write a formal email, start with a formal salutation followed by the recipient's last name and appropriate title, like Dear Mr. Smith. Then, when you're finished writing the body of your email, conclude with a formal closing, like Sincerely, Best regards, or Thank you. Next, include your full name below the closing of your email, followed by your title and the name of your company, if you have one. Finally, underneath your name, add your phone number and email address. To learn how to write a friendly, casual email, scroll down!

Post a Comment for "cara tulis email formal"