cara naik bukit kereta manual
Sekiranya anda meletakkan/ parking kenderaan di kawasan curam dan berbukit, tarikan graviti boleh membuatkan kenderaan anda bergolek menuruni bukit sekiranya tidak diletakkan dengan betul.
Untuk mengelakkan perkara seperti itu daripada terjadi, anda perlulah tahu cara-cara meletakkan kenderaan di kawasan berbukit atau curam. Yang paling penting, pastikan anda menggunakan brek parkir atau brek kecemasan (handbrake) dan pusingkan tayar ke arah yang betul untuk mengelakkan kereta anda daripada bergolek ke bawah dan berpotensi untuk merosakkan harta benda dan orang awam.
Manual />
Apabila meletakkan kereta di bahagian menaik, pusingkan tayarke arah berlawanan daripada arah tembok tepi jalan dan biarkan kereta anda mengundur ke belakang secara perlahan-lahan sehingga bahagian belakang tayar hadapan anda menyentuh tembok tepi jalan tersebut. Dengan caraini, sekiranya kereta anda mengundur ke belakang, tayar depan anda akan dihalang oleh tembok jalan sekaligus menghalang kereta daripada bergolek ke bawah.
Perlumbaan Bukit: Kereta Mewah
Jika kereta anda diletakkan pada kawasan bukit yang menurun, pusingkan tayar hadapan anda menghadap ke arah tembok sisi jalan. Sama seperti proses tadi, biarkan kenderaan anda bergolek ke hadapan secara perlahan sehingga tayar hadapan anda menyentuh tembok jalan tersebut dan menjadikan tembok itu sebagai penghalang sekiranya kereta anda bergolek ke hadapan.
Jika bukit tempat anda letakkan kenderaan itu tidak mempunyai tembok jalan yang boleh digunakan sebagai penghalang, sentiasalah memusingkan tayar kearah berlawanan daripada arah trafik bagi mengelakkan kereta anda daripada bergolek ke arah jalan. Ketika memusingkan stereng, elakkan untuk memusingkan stereng ketika kereta berhenti sepenuhnya (dry steering) untuk menghalang tekanan pada tayar dan sistem power steering kereta.
Untuk meletakkan kereta automatik di kawasan berbukit, anda perlu untuk menekan brek semasa gear masih lagi pada kedudukan ‘D’ untuk memberhentikan kenderaan terlebih dahulu. Seterusnya, tarik handbrake dan tukar gear ‘D’ kepada ‘P’ dan matikan enjin kereta anda.
Memandu Turun Bukit. Dalam Gear Ataupun Neutral?
Secara teknikalnya, jika anda menggunakan brek kaki dan menukar gear ‘D’ kepada ‘P’, lalu melepaskan brek kaki anda sebelum menarik handbrake, beban kereta akan terletak pada gear kereta ketika brek kaki dilepaskan. Perkara ini berpotensi untuk betul-betul mendatangkan masalah kepada kereta anda dalam jangka masa panjang kerana sekiranya kereta anda bergerak walaupun hanya 1 atau 2 inci sahaja setelah anda menukar gear ‘D’ kepada ‘P’, ini akan mengakibatkan tekanan pada parking pawl pada gear anda untuk memberhentikan kenderaan, bukanlah pada brek. Parking pawl merupakan pin atau kunci pada transmisi kereta anda dan malangnya, kunci gear ini boleh patah sekiranya perkara ini berlaku secara berterusan. Duit tu bang!
Cara yang betul adalah menarik handbrake sebelum menukar kepada gear ‘P’ kerana kita tidak mahu kereta bergerak serta berat kereta ditanggung oleh parking pawl semasa proses penukaran gear ‘D’ kepada gear ‘P’. Tambah-tambah apabila anda meletakkan kenderaan di kawasan yang berbukit. Jika dibiarkan berterusan, anda boleh mendengar sendiri bunyi ‘tendang’ pada kotak gear anda apabila anda ingin menukar gear ‘P’ ke ‘D’ ekoran bebanan yang ditanggung lama oleh gearbox ketika kereta ditinggalkan di kawasan parkir.
Untuk kereta manual, selepas selesai menarik handbrake, masukkan gear 1 atau reverse pada kereta dan tinggalkan sahaja kereta anda seperti itu. Jika anda meletakkan kereta di kawasan menaik, masukkan gear 1. Jika parkir di kawasan menurun, masukkan gear undur supaya kereta anda tidak bergerakmemandangkan anda telahset transmisi ke arah berlawanan daripada arah graviti. Tak perlu risau lagijika terdapat kegagalan pada sistem brek.
Cara Memandu Kereta Auto Yang Betul & Selamat
Itu sahaja tips penting yang perlu anda tahu jika meletakkan kereta di kawasan curam. Tak nak buat pun tak apa, tapi tak salah kalau berjaga-jaga kan? Kita pun tak tahu kalau tiba-tiba sistem brek kereta tak berfungsi dan kereta bergolek ke bukit bawah sambil sapu semua rumah jiran. Satu hal pula nak membayarnya nanti.
For more latest car news, reviews, car buying guides and videos visit us at Auto News. Check out all the best new & used car deals in Malaysia at. Sell your car fast with the best offer? Visit us atBid.my. Get the latest new car promotions atNew Carwebsite now.
Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.
Teknik Menuruni Bukit Curam
Honda Malaysia has issued another recall for a total of 46, 710 vehicles in the country, and is urging affected owners to have their vehicles brought ...
Edaran Tan Chong Motor (ETCM), the distributor of Nissan vehicles in Malaysia, has just announced a recall for 12, 444 units in the country for a fix ...
According to the Cambridge English Dictionary, lubrication is defined as the use of a substance such as oil to make an operation easier or to prevent ...
Jom Tengok Cara Penggunaan Gear Rendah Yang Betul
Owners of the all-new Suzuki Swift 1.4 model, take heed: Suzuki Malaysia Automobile has announced a ‘Preventive Measure Campaign’ for vehicles ...
*Important : Your car price is estimated based on the information you provided. The estimated price is for reference only and is not final.Anda baru nak belajar memandu kereta? Nak lepas ujian amali memandu bukan senang, walaupun untuk lesen kereta auto! Kalau anda langsung tak ada pengalaman atau
Bagi yang dah pandai memandu - belum ada atau dah ada lesen - pun boleh belajar serba-sedikit tentang langkah-langkah yang boleh diambil ketika memandu di jalan rata, lebuhraya, naik bukit atau turun bukit. Tips ekstra ada disediakan di hujung artikel ini. Semoga bermanfaat!
Tips Penjagaan Kereta Yang Wajib Anda Ketahui Terutamanya Yang Menggunakan Kereta Automatik
Manual dan automatik adalah jenis transmisi kereta. Transmisi ini pula (gear kereta) mengawal kuasa yang memacu tayar dari enjin. Transmisi manual secara amnya memerlukan pemandu mengalih sendiri gear dari gear 1 (dari keadaan pegun untuk menggerakkan kereta) hingga ke gear 5 (kelajuan tinggi) – membuatkannya lebih sukar untuk dikuasai kerana banyak proses dan teknik yang perlu dipelajari, contohnya mengawal pedal klac. Kereta manual ada 3 pedal – kiri sekali ialah pedal klac, tengah-tengah pedal brek, dan kanan sekali pedal pecutan.
Transmisi automatik pula lebih mudah kerana pemandu tak perlu gunakan klac dan mengalih sendiri gear 1 dan seterusnya. Gear D4 adalah yang paling kerap digunakan dan jarang sekali pemandu perlu beralih ke gear D2 dan D3 atau L1 dan L2 pada sesetengah kereta. Kereta auto ada 2 pedal saja – kiri kosong, tengah-tengah pedal brek, dan kanan sekali pedal pecutan.
4. Tekan butang tombol, alih dari gear P ke D4 dengan berhati-hati. Kalau tersekat, jangan sentap. Tekan tombol gear, main pedal brek dan gerakkan sikit stereng sampai tombol lepas.
Cara Lulus Test Jpj Kereta
8. Tekan pedal pacuan/pecut untuk menambah kelajuan dan boleh dilepaskan untuk hentikan pacuan dan perlahankan kenderaan. Kawalan akan kami jelaskan di bawah.
Ujian amali mendaki bukit perlu dijalankan oleh pemandu kereta manual dan auto. Bagi lesen kereta auto, permulaan ujian ini sama saja – pandu lurus semasa mendaki, berhenti di atas garisan kuning, dan selarikan cermin sisi dengan tiang penanda. Tekan brek, berhenti, tarik brek tangan dan alih ke gear N.
Untuk bergerak, pemandu kereta auto prosesnya mudah saja. Pijak brek kaki, alih ke gear D4, lepaskan brek kaki dan brek tangan. Memandangkan kereta auto akan bergerak ke hadapan di jalan rata apabila gear D diaktifkan, pemandu hanya perlu perlahan-lahan menekan pedal pecutan dengan tekanan perlahan dan sekata untuk melepasi ujian ini. Kereta tidak akan terundur ke belakang di bukit melainkan pemandu termasuk ke gear N dan melepaskan kedua-dua brek.
Kenapa Ada Fungsi Gear D, 3, 2, S, Atau L Pada Kereta Automatik?
Dengan kereta manual, pemandu perlu tekan klac dan alih ke gear rendah apabila terhenti atau perlahan semasa membelok di simpang. Bagi kereta auto pula, pemandu cuma perlu lepaskan pedal pecutan dan tekan brek untuk perlahankan kenderaan.
Ramai yang gagal dalam ujian praktikal di sekolah memandu apabila melalui ujian laluan selekoh Z. Ujian ini penting kerana bagi pemandu yang tidak berpengalaman, kesilapan paling kerap ialah mereka tidak pandai mengawal kelajuan dan menekan/melepaskan pedal pecutan dengan betul. Ada juga yang sering lupa untuk menekan brek pada masanya.
Cuma pijak pedal pecutan dengan tekanan minima untuk tambah kelajuan, lepaskan pedal dan pijak pedal brek dengan tekanan beransur-ansur, berhenti dan pusing stereng untuk masuk simpang. Tekan pedal pecutan dengan tekanan beransur-ansur dan gerakkan kereta kearah laluan masuk simpang. Ulang sehingga habis laluan selekoh Z. Nak gambaran lebih jelas? Tonton video di bawah.
Tutorial Belajar Naik Motor Gear Manual
Walaupun tidak diuji secara amali di sekolah memandu, tip ini bagus untuk pemandu walaupun yang baru saja belajar ataupun yang dah lama. Teknik tepat untuk memandu turun bukit ialah kekalkan gear di D3 atau lebih rendah, kawal pecutan (tekanan pada pedal harus dijaga), dan main pedal brek. Salah satu perkara yang mengawal pecutan kereta ialah ‘engine braking’ yang akan akan berfungsi dengan lebih baik pada gear rendah.
Sedang bekerja. Kawal pecutan laju turun bukit dengan kerap melepaskan pedal pecutan dan tekan brek pada masa yang sepatutnya. Main pedal brek dengan melakukan
Gear D3 dan D2 digunakan untuk jalan curam dan singkat. Apabila kereta berada pada gear D3, kereta akan bergerak dengan gear D2 dan naik ke D3. Pacuan anda akan lebih ringan, lebih berkuasa dan lancar. Gunakan D2 untuk keadaan yang betul-betul mencabar dan jika anda perlukan lebih kuasa pecutan di jalan yang sangat curam dan singkat. Jarang sekali gear D2 digunakan.
Cara Memandu Kereta Manual Naik Bukit
Anda perlu beralih ke gear lebih tinggi jika jalan sudah rata sedikit, enjin mengaum bising dan kelajuan tidak naik bila dipacu. Hati-hati dengan peralihan gear ini dan gunakan gear yang sesuai. 80-90 peratus masa memandu cuma perlu gear D4 kerana gear akan naik sendiri dari D2, D3 dan seterusnya D4 untuk peluncuran lebih laju.
Kebolehan memandu dengan baik bukan saja tentang teknik, tapi kebolehan membuat keputusan yang bagus ketika memandu. Cuba buang rasa gemuruh dan elakkan dari terburu-buru. Mengenali fungsi-fungsi kelengkapan dalam
Post a Comment for "cara naik bukit kereta manual"